INTERREG VI-A Latvijos ir Lietuvos bendradarbiavimo per sieną programos 2021–2027 m. „Kalba – raktas suprasti savo kaimynus“
PROJEKTAS „KALBA – RAKTAS SUPRASTI SAVO KAIMYNĄ“
Nuoroda į latlit.eu sveitainę https://latlit.eu/theprojects/lingokey/
Nuoroda į LingoKey svetainę https://lingokey.zagaresgimnazija.lt/
Joniškio „Saulės“ pagrindinė mokykla pagal 2021–2027 m. Interreg VI-A Latvijos ir Lietuvos bendradarbiavimo per sieną programą (angl. Interreg VI-A Latvia–Lithuania Programme 2021–2027) įgyvendina projektą „Kalba – raktas suprasti savo kaimyną“ (angl. „Language – a key for understanding your neighbor“ (LL-00055)) pagrindinio partnerio teisėmis. Projektas vykdomas pagal 3 Programos prioritetą „Gebėjimų stiprinimas ir žmonių tarpusavio bendradarbiavimas“.
Projekto tikslas - skatinti glaudesnius ryšius tarp Latvijoje ir Lietuvoje gyvenančių bendruomenių ir asmenų, palengvinant veiksmingą bendravimą. Projekto partneriai parengs latvių ir lietuvių kalbų kursus, dvikalbę iliustruotą mokymosi medžiagos knygelę, organizuos kalbos akademijas jaunimui, vasaros stovyklas vaikams bei bandomąsias pamokas moksleiviams. Per šį neformaliojo švietimo kursą dalyviai įgis gebėjimų efektyviai bendrauti nepaisant kalbinių sienų, taip puoselėjant stipresnius ryšius ir gerinant kultūrinį supratimą.
Projekto LL-00055 „Kalba – raktas suprasti savo kaimyną“ kalbų mokymosi koncepcija. Projekte LingoKey pagrindinis dėmesys skiriamas latvių ir lietuvių kalbos mokymuisi ir kalbėjimo kompetencijų lavinimui. Užsiėmimuose latviai mokosi lietuviškai, o lietuviai – latviškai. Mokymasis vyksta kitaip, nei mokomasi kitų kalbų, nes lietuvių ir latvių kalbose yra nemažai bendrašaknių žodžių. Baltų kalbotyros klasikas Kazimieras Būga sakė, kad lietuvių ir latvių kalbos tarp savęs yra tikros seserys, vienos motinos kalbos dukterys. Siekiant lengviau įveikti kalbos barjerą, šnekamosios kalbos įgūdžiai papildomai lavinami stovyklų, renginių, susitikimų metu bei užsiėmimuose aktyviai praktikuojant abi kalbas. Kalbų mokymo metodikos kokybę užtikrinama, nuolat stebint kalbų pažangą bei atsižvelgiant į besimokančiųjų poreikius. Mokant latvių/lietuvių kalbų nesinaudojama vadovėliais, o kuriama ir išbandoma savita lietuvių – latvių kalbų mokymosi metodika, naudojant liaudies kūrybą, tautinį paveldą, garso ir vaizdo siužetus, pačių mokinių kūrybą ir kitas priemones. Mokydamiesi mokiniai atras kaimyninių šalių savitą kultūrą, susipažins su kaimyninių šalių bendraamžiais, išmoks prisistatyti ir papasakoti apie savo pomėgius, dienotvarkę, šeimą ir gyvenamąją aplinką ir t.t.
Visuose užsiėmimuose skatinamas aktyvus dalyvavimas, naudojama projekto kalbų mokymo grupės parengta metodinė medžiaga, kurioje 12 skirtingų temų: Susipažinimas/ Iepazīšanās, Skaičiai, savaitės/ Cipari, nedeĺas dienas, Mėnesiai, metų laikai/ Meneši, gada laiki, Spalvos/ Krāsas, Mandagumas/ Pieklājīgums, Šeima/ Gimene, Mokykla/ Skōla, Miestas/ Pilsēta, Pomėgiai/hobis / Tieksme/hobījs, Augintinis/ Dzivnieks, Parduotuvė / Veikals, Atostogos, kelionės/Brīvdienas, celojumi.
Bendra informacija:
Mokymosi laikotarpis 2024-09-01 – 2025-12-31.
Temų skaičius – 12
Mokymosi valandų skaičius – 36 val. mokyklose ir 12 val. nuotoliniai partnerių susitikimai. Vienai temai skiriamos 4 val.: 3 val. darbas grupėje ir 1 val. įtvirtinimui -vaizdo susitikimas su mokymosi partneriais (latviai su lietuviais).
Temos sandara: žodynėlis – na mažiau kaip 10 žodžių, dialogas - 5 sakiniai/klausimai, įgarsinti žodžiai/sakiniai, vaizdumas perteikiamas piešiniais ar paveikslėliai, vaizdo ir garso įrašai.
Kitos projekto veiklos:
1. Kiekvienas partneris organizuoja:
1.1. atostogų/savaitgalio akademiją jaunimui– skatinimas pažinti šalių kultūrą per kalbą ir bendravimą (8 akademijos);
1.2. vasaros stovyklą mokiniams – kalbos mokymosi veiklos, pažinimas, pramogos, turiningas poilsis (8 stovyklos);
1.3. mokyklų ir vietos bendruomenės renginys – supaprastintas ir smagus kalbų mokymasis per žaidimus ir paprastas užduotis, edukacijas (8 renginiai);
2. 2 mokytojų konferencijos, skirtos aptarti kalbų mokymo ateitį (formalūs ir neformalūs kursai), bendradarbiavimo, bendravimo ir geresnio latvių-lietuvių bendruomenių supratimo skatinimą.
3. Neformalios latvių ir lietuvių kalbų mokymo priemonės: dvikalbė trumpa iliustruota knygelė – paprasta ir smagi mokomoji medžiaga, užsiėmimų metodika, video turinys, žaidimai ir kt., sklaida visoje Lietuvos ir Latvijos institucijose.
Pagrindinis projekto partneris – Joniškio r. Žagarės gimnazija, Lietuva.
Projekto partneriai:
Aucės vidurinė mokykla, Dobelės savivaldybė, Latvija
Augstkalnės pagrindinė mokykla, Dobelės savivaldybė, Latvija
Elėjos vidurinė mokykla, Jelgavos savivaldybė, Latvija
Joniškio r. Skaistgirio gimnazija, Lietuva
Joniškio “Saulės” pagrindinė mokykla, Lietuva
Joniškio r. pagrindinė mokykla, Lietuva
Joniškio Mato Slančiausko progimnazija, Lietuva
Projekto įgyvendinimo laikotarpis – 2024 m. vasario 1 d. – 2026 m. vasario 1 d.
Bendra projekto vertė –281176 Eur. Interreg programa finansuoja – 224940,8 Eur (80 proc.), projekto partnerių dalis – 56235,2 Eur (20 proc.).
Projekto eiga
2024 03 11 pasirašyta projekto subsidijavimo sutartis.
2024 03 20 projekto atidarymo renginys Žagarėje (Lietuva), į kurį atvyko visų 8 partnerių delegacijos, savivaldybių vadovai.
2024 gegužės-birželio mėn. organizuotos 4 mokinių vasaros stovyklos Žagarėje, Gataučiuose ir Joniškyje. Stovyklose dalyvavo daugiau kaip 120 mokinių ir 20 mokytojų. Dalyviai bendravo, pramogavo ir turiningai leido vasaros atostogų laiką.
2024 kovo-birželio mėn. visi projekto partneriai įsigijo SMART klasių įrangą, kuri užtikrina nuotolinį projekto dalyvių bendravimą ir kalbų mokymąsi.
2024 vasario – rugpjūčio mėn. mokytojų darbo grupė rengią lietuvių ir latvių kalbų mokymosi metodiką ir kalbų mokymosi koncepciją.
2024 rugsėjo mėn. pradedamas parengtos metodikos išbandymas partnerių mokyklose, t.y. lietuvių kalbos mokymąsis Latvijos partnerių mokyklose ir latvių kalbos mokymąsis Lietuvos partnerių mokyklose.
2024 10-30 Joniškyje įvyko tarptautinė mokytojų konferencija, kurią organizavo Joniškio “Saulės”pagrindinė mokykla. Aptarta parengta kalbų mokymosi metodika, pasidalinta patirtimi.
2025 03 04 įvyko pirmasis projekto renginys bendruomenei Skaistgirio gimnazijoje (Lietuva). Dalyviai iš Žagarės ir Augstkalnės kartu su skaistgiriečiais šventė Užgavėnes.
2025 balandžio mėn. renginius kartu su bendruomenėmis organizavo Aucės vidurinė mokykla (Latvija), Augstkalnės pagrindinė mokykla (Latvija), Joniškio Mato Slančiausko progimnazija (Lietuva) ir Joniškio ‘Saulės” mokykla (Lietuva).
Projekto koordinatorė Lina Valiukienė, tel. 0426 60 060
El. paštas: pagrindinis@saule.joniskis.lm.lt
Projekto veiklos